Österleden på gång – igen. Ansvaret?

Österleden – en tänkt motorväg i östra Stockholm – har varit aktuell (och inaktuell) med jämna mellan rum under snart 100 år. Motorvägen som nu – av någon anledning – döpts om till Östlig förbindelse, kom upp på ritborden redan på 1920-talet.

På den tiden hade beslutsfattarna inte dagens kunskap om avgaser, partiklar och växthusgaser etc. FN:s klimatpanel fanns inte. Att skapa utrymme för bilen – som etablerat sig som en heliga plåtkon – var för de flesta politiker något positivt. Kanske inte speciellt konstigt – då.

Men nu till det märkliga: En majoritet av politiker i riksdagen, Stockholms stad och landsting har samma uppfattning i dag. Miljö- och klimatmål och forskares varningssignaler om klimatet, det verkar vara något som de inte vill bry sig om. Miljardrullningen – som i fallet Österleden senast omfattar 2 miljarder för planeringsarbetet – fortsätter.

Att det, exempelvis, fattas pengar till en bra kollektivtrafik och sjukvård – det är inget som verkar bekymra de personer som sitter på penningpåsen.

Samtidigt gasar de för fullt med Förbifart Stockholm, en annan motorled som redan börjat byggas. Att myndigheter som Naturvårdsverket och SIKA redan för några år sen kom fram till att det projektet skulle öka biltrafiken med hela 4 % i Stockholmsregionen, det spelar ingen roll. Trots att det i absoluta tal innebär det en gigantisk mängd extra fordonskilometer.
När tar de ansvariga politikerna sitt ansvar för en hållbar framtid? Jag befarar att det dröjer – alltför länge.

Här en länk till ett färskt 5-minuters TV-inslag om Österleden: https://youtu.be/puPGzqcWwOY

Det här inlägget postades i Motorvägar och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *