Pengar går att få fram – om viljan också kommer fram

Tåg underdel juni 11  92SVT:s journalister gör ett starkt jobb när de gång på gång avslöjar missförhållanden på de svenska järnvägarna. Senast handlade det om att över 100 mil räls börjar spricka och ruttnande slipers. Men detta är bara en del av ett större problem med utsliten räls över i princip hela landet. Till detta nedfallande ledningar som förorsakar stora förseningar.

Om regeringen verkligen inte vill sätta till mer pengar, så är det sorgligt. I så fall bör de spårvänliga MP-ministrarna säga ifrån rejält. Passa på att peka ojämlikheten i underhåll mellan våra motorvägar och våra spår.

Pengar, alltså. Men vad mer kan regeringen göra än att ta fram pengar ur den nuvarande ekonomin. Det finns ett sätt som kan ge rejäla inkomster – dock inte omedelbart – och minska ojämlikheten mellan trafikslagen.

Det sättet är avgifter på de stora vägarna. Biltrafikens samhällskostnader är enorma och de kostnaderna skulle minska genom vägavgifter samtidigt som vi skulle få resurser för att prioritera spårtrafiken.

Men för detta krävs politiskt civilkurage och övergång till ett tänkande som innebär att det av flera skäl – säkerhet, miljö och klimat – är viktigare att prioritera kollektivtrafiken istället för att bygga nya motorvägar av typ Förbifart Stockholm och Österleden.

(Publicerad i Miljömagasinet.)

 

 

 

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.