Klimatförnekare i regering och riksdag?

Respekten för pengar och miljö har urholkats i Sverige. Tre mycket klimatskadliga projekt sticker ut speciellt: trafikinvesteringarna i Stockholmsområdet, Arlandautbyggnaden och raffinaderiet i Lysekil. Dessa projekt spräcker Sveriges miljö- och klimatmål.

Att det finns ministrar som driver utbyggnaden av Arlanda med en ny bana, det är svårbegripligt. Att de riskerar att spräcka regeringen är ännu märkligare. Har de inte heller förstått att vi är inne i en klimatkris?

Det statliga flygplatsföretaget Svedavia – som inte verkar känna till vare sig Parisavtalet eller riksdagens kärnkraftsbeslut – kalkylerar med att ett utökat Arlanda kan öka passagerarantalet från 26 till 40 miljoner. Sveriges 10 miljoner invånare behöver naturligtvis inte detta. Meningen är att Arlanda ska bli en storslagen internationell mellanlandningsplats. Våra skattebetalare ska betala många onödiga miljarder för mer luftföroreningar och mer buller.

Preems önskan att bygga ut sitt raffinaderi i Lysekil har fått skarp kritik. När det blev klart projektet att ska prövas i regeringen kom Preem med nya utsläppsberäkningar.

Nu skriver Preem att utsläppen ska stanna vid 2,7 miljarder ton växthusgaser per år mot 3,4 i den tidigare ansökan. En del av utsläppen ska fångas in. Vidare ska inte bara tjockolja utan också tallolja, plastpåsar och bildäck användas för att få fram nya bränslen.

Men kritiken från bland andra Naturskyddsföreningen kvarstår. Nu återstår att se vad regeringen kommer fram till när projektet ska prövas mot bland annat den ganska nya klimatlagen.

Förbifart Stockholm är en kroniskt växande gökunge. Projektet har senast försenats med 4 år och beräknas bli 3 miljarder dyrare. Partierna i Stockholmsregionen är oense om hur merkostnaden ska finansieras. Samtidigt har kostnaden för tunnelbanebyggandet ökat med 9 miljarder.

Den beryktade Förbifarten är redan en miljö- och klimatbov genom de föroreningar som åstadkommits under bygget. Och det blir mer av det fram till 2030   då motorvägen – kanske – är färdig. Beräkningarna visar att det då blir en kraftig ökning av biltrafiken i regionen och därmed i andra delar av landet.

Men åter till pengarna. Riksdagens upplysningstjänst beräknade för några år sen att Förbifarten kan komma att kosta 61,3 miljarder. Trafikverket talade då om 27 miljarder. Skillnaden förklaras av att upplysningstjänsten räknat med ränta, inflation och den historiska fördyringen av Trafikverkets projekt. Vad den summan kommer vara uppe i 2030 är oklart. 70 miljarder? Eller 80? Det är fritt fram att gissa – som Trafikverket brukar göra.

Alla som bor utanför Stockholmsregionen – och de är ganska många, över 7 miljoner – och har dålig kollektivtrafik har också anledning att undra. Varför denna miljardrullning i Stockholmsområdet när det är så uselt här hos oss?

En rad miljöorganisationer och debattörer har nyligen krävt att Förbifarten ska stoppas.

När kommer lagstiftaren själv – Sveriges riksdag – till insikt om att vi inte klarar miljö- och klimatmålen om inte kraftfulla åtgärder sätts in? Biltrafiken hör till det som måste minska liksom oljeinvesteringarna och flygandet.

Det som hittills hänt/inte hänt leder sammantaget fram till en obekväm fråga: Sitter det klimatförnekare i Sveriges regering och riksdag?

Åke Askensten

(Ledare i Miljömagasinet)

Det här inlägget postades i Flyg, Klimat och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.