Motion om att ersätta ”Capital of Scandinavia”

Jag har skrivit en motion till Stockholms kommunfullmäktige om att ersätta en slogan som irriterat och fortfarande irriterar många. Detta är texten:

Stockholms slogan  ”The Capital of Scandinavia” har väckt irritation både i Sverige och utomlands. Dels är påståendet inte sant, dels kan det uppfattas som skrytsamt.

Folk som bor i Skandinavien inser förstås att slagordet inte är sant. Men i andra delar av världen har många begränsad kunskap både om Stockholm och Skandinavien och kan tro att påståendet är korrekt. Ett klassiskt exempel  är att man förväxlar Schweiz och Sverige. Okunskapen om Skandinavien förstärks av desinformationen från Stockholm.

Mot bakgrund av ovanstående föreslås kommunfullmäktige besluta att ersätta ”Stockholm – the Capital of Scandinavia” med ”Stockholm – the Capital of Sweden”. Eller något annat som stämmer med verkligheten och som kan tas fram exempelvis genom en tävling bland stockholmarna.

PS. Kan tillägga att jag inte är den förste miljöpartisten som i officiell text kritiserat  slogan ”The Capital of Scandinavia”. Så här skrev miljöpartisterna i Bromma stadsdelsnämnd  i ett yttrande om ett ärende gällande Stockholm som evenemangsstad:

”Hela begreppet The Capital of Scandinavia är och förblir lite löjeväckande då det andas mindervärdeskomplex, provinsialism och ett behov av att hävda sig. Begreppet är också något sterilt och ger ingen känsla av vad vi vill visa upp.”

Några andra kommentarer:

Charlotte Holst: Varför inte Nordens Venedig, vedertaget begrepp? Utan höghus i innerstaden.

Cecilia Obermüller har nämnt Beauty on Water.

Gunnar Lund: Äntligen har några av Stockholms politiker tagit intryck av den massiva kritik som riktats mot slagordet Stockholm – the Capital of Scandinavia och motionerat om en ändring. Kan vi hoppas på att ett nytt slagord som verkligen är ett slagord kommer att ersätta det nuvarande som är kapitalt misslyckat.

1.   Ett svenskt slagord för Sveriges huvudstad ska först och främst utformas på svenska. Underrubriker må sedan skrivas på hur många andra språk som helst.  Arbetar ni på svenska förstår ni också bättre vad det är ni egentligen säger.

2.   Vad är Skandinavien? Att Norge och Sverige bildar den Skandinaviska halvön är ett faktum. Men språkligt och kulturellt vill man ofta räkna in Danmark. Ingår då även Färöarna och Grönland? Inte så sällan inkluderas Finland. Hur man ser på Island är mera ovisst. Detta understryker hur feltänkt det nuvarande slagordet är.

3.   Jag har aldrig hört annat än att ett land har en huvudstad, varken mer eller mindre. Att börja tala om huvudstäder för delar av Europa, hela Europa, delar av andra världsdelar eller hela världsdelar är rent nonsens.

4.   Att betona att Stockholm är en huvudstad säger noll och intet om stadens egenskaper i övrigt. Det är ju egentligen dem ni vill lyfta fram, hoppas jag.

Det bästa ni kan göra vore att låta allmänheten komma med förslag. De flesta förslagen skulle säkert vara rena struntet, men tillräckligt många skulle vara rena guldkornen, som ni kan välja och vraka ur. Den processen skulle också leda till att förslagen finge en folklig förankring.

För mig personligen och flera andra som har att göra med våra grannländer skulle det föra med sig att vi äntligen skulle slippa klä skott för några arroganta stockholmares skull.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Motion om att ersätta ”Capital of Scandinavia”

  1. Björn I Ohlson skriver:

    Tack! Det glädjer mig att (äntligen) få stöd i min uppfattning som jag försökt driva en längre tid — bland annat i diverse skrivelser och till och med en JO anmälan. Men, ta steget fullt ut. Stockholms slagord (felaktigt ibland kallat varumärke) borde ju här i landet vara på svenska —med en eller flera översättningar för korrespondens med andra länder. /Största gruppen turister, utöver från de nordiska grannarna, är dessutom tyskar och spaniorer/.

    Än en gång tack; vi måste gemensamt slå vakt om vårt svenska språk.

    Björn I Ohlson

Kommentarer inaktiverade.