Färre sittplatser och färre hållplatser – och fler motorvägar…

I stockholmsregionen ska det investeras flera tiotals miljarder i nya motorvägar. Kollektivtrafiken fortsätter att komma i andra hand för en majoritet av beslutsfattare – och därmed för en majoritet av invånarna.

Det är en märklig inställning – inte minst därför att en rejält utbyggd kollektivtrafik är helt nödvändig för en region som ökar sin folkmängd med ca 35.000 personer om året.

När SL nu ska köpa nya tunnelbanevagnar för ca 5 miljarder kr så blir det betydligt färre sittplatser än vanligt i vagnarna. Fler ska tvingas att stå upp, oavsett om de orkar eller inte. Det slipper bilisterna – de slipper för övrigt också att svara för mer än en liten del av sina samhällskostnader.

SL vill återuppta den gamla favoritsysselsättningen att dra in busshållplatser. Nu handlar det om linje 4. Samtidigt vill trafiknämnden (dit SL och färdtjänsten hör) att allt fler ska åka kollektivt i stället för att anlita färdtjänst. Och samtidigt blir stockholmarna allt äldre med tillhörande kroppsliga begränsningar av den egna rörligheten.

Var finns logiken? Och jämlikhetstänkandet?

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.