Äntligen nya t-banor och höjd trängselskatt

Allianspartierna har tagit sig upp från långbänken och kommit överens om att bygga både tunnelbana och bostäder i stockholmsregionen. Samt höja och utöka trängselskatten – och använda en del av pengarna till kollektivtrafiken. Utmärkt – även om man kan undra varför det tog så lång tid att komma fram till detta som för oss andra varit självklart i åratal.

Dock har man byggt in ett problem när man inför ny trängselskatt enbart på Essingeleden. Det innebär att det blir en kraftig belastning på andra passager i det s.k. Saltsjö-Mälarsnittet, d.v.s. på Västerbron, Centralbron och vid Slussen. Snart blir det nog självklart/uppenbart att trängselskatt behövs också där.

I övrigt får vi hoppas att man inte verkligen kommer ihåg att prioritera busstrafiken under de många år det tar att bygga ut tunnelbanan.
http://www.dn.se/debatt/sa-ska-vi-bygga-ut-t-banan-och-bostaderna-i-stockholm/

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Äntligen nya t-banor och höjd trängselskatt

  1. Niklas Öhrström skriver:

    Ja en utbyggnad av tunnelbana borde varit självklart i många år. Mellan 1940 och 1980 byggdes 100km tunnelbana. Befolkningen i länet ökade med 0,65 miljoner.

    Under den nästkommande 40årsperioden (1980-2020) väntas befolkningen öka med 0,8-0,9 miljoner invånare. Hittills har man under perioden byggt 8 km tunnelbana. Tunnelbaneskulden ligger alltså på mer än 90km tunnelbana fram till 2020.

    Och detta är givetvis inte bara alliansens fel. om jag inte missminner mig så var det borgerlig majoritet i landstingen vid båda tillfällena man beslutade om sträckningen Västra Skogen-Rinkeby och Skarpnäcksförlängningen. Åren 1985-1992 hände i stort sett ingenting. Inte heller 1995-2012.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *