Det finns planer på att bygga parkeringsplatser för 4.000 bilar i Stockholm under de närmaste åren. En del är infartsparkeringar men i andra fall handlar det om garage i innerstan och sistnämnda är klart problematiskt.
Det är ett gammalt sant uttryck att antalet p-platser är dimensionerande för biltrafiken. Om nya parkeringsmöjligheter skapas blir det fler bilar i området. Om antalet p-platser däremot minskar så minskar också biltrafiken.
Förmodligen finns det argument för att bygga några infartsparkeringar men i så fall bör de ligga så långt ut som möjligt.
Garageivrarna säger gärna att när vi byggt garaget så tar vi bort minst lika många platser på gatan. Men i verkligheten har det inte blivit så.
Av Trafikverkets tidigare mörkade klimatrapport framgår att var tredje bil tas bort i Stockholm om miljö- och klimatmål ska klaras – och inga motorvägar kan byggas. Att skapa nya ytor för bilarna innebär enligt Bilens Lag att det blir mer trafik.
Vad som behövs i Stockholm är bostäder. Stockholms kommun bör satsa skattepengarna på det i stället för garage.
PS. När jag härom dan var i ett 10 våningars kontorshus nära Centralen noterade jag att 3 av 10 plan var garage. 30 procent alltså reserverade för bilar i ett område med synnerligen god tillgång till t-banetåg, pendeltåg och bussar. Ett exempel på hur man hittills planerat för framtiden.
Mer om garageplanerna finns här: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6384549